De eerste maand - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Inoek

02 Mei 2013 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,

Zo. Ik heb me er eindelijk toe kunnen zetten om een begin te maken met een blog. Wij zijn inmiddels alweer bijna een maand in het verre Indonesië. Op 2 april was het tranentrekkende afscheid op Schiphol met familie en vrienden (super dat jullie er allemaal waren!!) en op 3 april stapten we uit het vliegtuig op Indonesische bodem. De eerste dagen in Jakarta hebben we gebruikt om een appartement te zoeken, ons een beetje wegwijs te maken in de stad en alvast wat mensen te ontmoeten. We hebben in totaal 10 appartementen gezien. De ene nog lelijker ingericht dan de andere. Gelukkig zat er één tussen die wel aan onze ideeën voldeed en daar zijn we dan ook meteen over gaan onderhandelen. Zo zijn we nu de trotse bezitters van een tweepersoons bed in de logeerkamer (zie foto en komt allen!) en van een orchidee in de woonkamer.

Na een paar dagen Jakarta vlogen we al naar Bali voor onze honeymoon (ik mag van Mark dit woord niet gebruiken omdat het zo kazig is haha). Dat was voor ons echt ongekende luxe. We zaten in een prachtige privé villa direct aan het strand, die eigenlijk geschikt was voor acht personen, met een zwembad, vier man personeel (waaronder een kokkin) en privé spa. Zoals jullie begrijpen zijn we nauwelijks onze villa uit geweest.

Terug in Jakarta begonnen we aan onze talencursus. Twee weken lang hadden we elke ochtend twee taallessen van 1,5 uur van drie verschillende docenten die elkaar afwisselden. Aan de ene kant is Bahasa Indonesia grammaticaal een supermakkelijke taal. Zo kent het bijvoorbeeld geen werkwoordvervoegingen (hoera!) en zeg je een woord gewoon twee keer om er meervoud van te maken. ‘Wij gaan naar Jakarta’ is bijvoorbeeld ‘Kami pergi ke Jakarta’ en wij gingen gister naar Jakarta is ‘Kemarin pergi ke Jakarta’. ‘Kind’ is ‘anak’, ‘kinderen’ is ‘anak-anak’. Aan de andere kant zitten er af en toe worden tussen die én heel erg op elkaar lijken én niet te verklaren zijn. Dat is voor ons dus ouderwets stampen. Een mooi voorbeeld is het woord voor zebrapad: ‘penyeberangan’. We zijn dus zeer creatief geworden in de meest bizarre ezelsbruggetjes verzinnen. Ik onthoud dit woord persoonlijk doordat ik mijn ‘pen’ naar de overkant van de straat wil ‘brengen’. Logisch.

Toen onze talencursus afgelopen was, ‘moesten’ we nog een paar dagen naar Singapore (heel vervelend) om onze visa op te halen. Hoe dat dan ook weer gaat.. We werden opgehaald van het vliegveld (dat wisten we al niet) door een of andere Chinees die zeer onduidelijk Engels sprak. Hij nam ons mee naar een obscuur kantoortje bovenin een Chinese mall, waar hij onze paspoorten innam en wij hem een envelop met geld overhandigden waarna hij zei dat we morgen terug moesten komen. Ok.. Uiteindelijk kwam het uiteraard gewoon goed, maar het is toch even wennen. Verder hebben we lekker rond gedwaald en met vrienden afgesproken.

Terug in Jakarta waren we net op tijd voor de abdicatie. De Nederlandse ambassade had een kleine receptie (met een paar 1000 man!!) georganiseerd in het Shangri-La hotel. Er waren bitterballen, haring, kaas, hutspot, gehaktballen, poffertjes én gratis wijn (is hier heel duur) en bier! Het was fantastisch.

De dag vóór ons vertrek naar Singapore hadden we ook al het Oranjebal gevierd. Dit was een diner met veiling en feest (met de Hermes Houseband: hoera!). Je waande je echt weer even terug in ons koloniale verleden. Maar goed, beide gelegenheden waren natuurlijk fantastisch voor ons om mensen te ontmoeten.

Inmiddels is Mark begonnen met werken en wordt mijn vermogen om mezelf te vermaken weer ernstig op de proef gesteld. Gelukkig heb ik uitzicht op een baan en hebben we nog een bezoekje aan Nederland in het vooruitzicht (Bedankt lieve B+B!). Oh ja, en we gaan ook nog met het werk van Mark een weekendje naar Thailand. Ja, het is echt overleven hier.

Oh ja, voor wie de posterijen op de proef wil stellen, is dit ons adres:
Bellagio Residence (jaja, we hebben hier ook een fontein, net als in Las Vegas)
Tower B, 15th floor, #BF-6
Jalan Mega Kuningan Barat
Kavling E 4.3 No. 3
Jakarta Selatan 12940

Tot snel!
Inoek (& Mark)

PS: Mocht ik nog mensen vergeten zijn, zouden jullie dit reisverslag dan door willen sturen? Dank!

• 02 Mei 2013 - 08:18

Esther:

Hoi lieve schatten,

Leuk om het verhaal ook te lezen! Ben erg benieuwd naar jullie avonturen.
    En Inoek, geniet nog even van de rust! Is hopelijk van korte duur.

Liefs xxx

Richard, Esther en Tiemo

• 02 Mei 2013 - 09:12

Cecile:

Leuk dat jullie blog begonnen zijn, Mark en Inoek! Jullie verhalen klinken super, en maken me erg nieuwsgierig naar de foto's ;-).

Liefs Cecile

• 02 Mei 2013 - 09:25

Lenneke:

Te gek! Penyaberangen zal nu ook niet meer uit mijn hoofd gaan - dat betekent wel tijd uittrekken als je wil uitleggen dat er twee zebrapaden zijn.... :) Liefs!

• 02 Mei 2013 - 09:31

Sarah:

Hi leukies,

Goed bezig hoor, heerlijk! En fijn dat wij ook een lesje Indonedisch krijgen ;)

We zagen nog een stukje op tv van de NL ambassade in Jakarta en probeerden jullie natuurlijk te spotten. Niet gelukt natuurlijk..

Geniet ervan en tot snel xxx

Sarah

• 02 Mei 2013 - 10:06

Marianne:

Lieve M&I,

Leuk jullie reisverslag. Natuurlijk waren we al redelijk op de hoogte, lang leve Skype! Wel een verschil met de tijd dat ik in Parijs zat en stiekem belde, soms een collect call aanvroeg en elke week brieven schreef!
    Ik heb niet de indruk dat jullie je vervelen ;-). Wel even lastig nu voor jou, Inoek. Ik hoop dat je snel met je baan kunt beginnen.

Liefs uit een grijs Oud-Beijerland,

MM

• 02 Mei 2013 - 10:14

Emilie:

Homies, lekker bezig hoor! Hebben jullie ook met zijn allen het koningslied meegezongen??

Voor ons de laatste werkdag en dan morgen uitslapen, inpakken en wegwezen! BOTSwana, we komen eraan!! Botsie is al dagen aan het oefenen op zijn armpje en ik doe reuze mijn best om zowel reisleidster, olifantenspotter (kan toch niet heel moeilijk zijn bij zulke grote beesten) en fotograaf tegelijk te zijn. Verder zingen we al dagen Junglebook en de Lion King, want ja, een olifant gaat door... Ik ben benieuwd!! Uitgebreid verslag volgt na 22 mei.

Dikke kus xxx

• 02 Mei 2013 - 11:58

Suus:

Lieve Inoek en Mark!

Leuk om wat van jullie bezigheden te lezen! Geweldige schrijfstijl Inoek; ik hoor het je vertellen!
    Wat een be- en gevlogen leven(tje) zeg!
    Op z'n ietwat Indonesisch/Nederlands/Marks: erg te bezig bezig!!!
    Jammer dat je het personeel van Bali niet hebt kunnen meenemen; altijd handig voor de afwas!!
    Super dat jullie ook het k(r)oningsgebeuren op gepaste wijze hebben gevierd; het was in Nederland 1 groot feest! Alleen was de temperatuur hier wat minder, schat ik zo in...
    Ben benieuwd hoe het Mark vergaat met het werk, hoop voor Inoek dat hij niet zoveel uren als in Nederland gaat draaien! En Inoek suk6 met je a.s. baan en met de orchidee!

Liefs van (t) Suus xxx

• 02 Mei 2013 - 21:41

Margreet:

Hoi Inoek en Mark,

Alweer een maand in dat mooie verre land. Zo te lezen hebben jullie je nog niet verveeld.
    Wat een mooi verslag Inoek. Fijn om zo wat van jullie te horen.
    Mark veel succes met je nieuwe baan en Inoek ik hoop dat jij ook snel aan de slag kan.

Lieve groeten van (t)Margreet

• 03 Mei 2013 - 10:10

Madelijne:

Haha, erg leuk geschreven dit verhaal :) Fijn om meteen wat Indonesisch mee te pakken. En fijn dat het zo goed gaat daar! Veel succes en plezier verder.

Liefs Madelijne

• 03 Mei 2013 - 10:45

Roos:

Lieve Mark en Inoek
    Wat leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Nog geen tijd gehad om je echt te vervelen, denk ik. Geweldig zo'n huwelijksreis, is toch niet echt afzien!
    Nou, Mark aan het werk en Inoek, hopelijk zal een baan voor jou ook niet al te lang op zich laten wachten! Gniet nog maar even van deze (betrekkelijke) rust !
    Liefs
    Rene Roos en Valery

• 17 Mei 2013 - 08:11

Rob En Linda Bremer:

Beste Mark en Inoek,

Beetje laat, maar heb net jullie eerste verslag gelezen en ons aangemeld. Heel leuk om jullie te kunnen volgen. Groetjes,

Rob en Linda

• 20 Mei 2013 - 15:44

Koen:

Hoi Mark en Inoek,

Ontzettend leuk om jullie eerste ervaringen te lezen! Geniet van de obscure kantoortjes, grote feesten, kamerorchidee, werktrips, etc! Ik hoorde trouwens dat meervoud van banaan niet perse herhaling van het woord pisang is..

Groeten, Koen