De tweede maand - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu De tweede maand - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu

De tweede maand

Door: Inoek

Blijf op de hoogte en volg

28 Mei 2013 | Indonesië, Batavia

Tijd blijft een bizar iets. Vlak na mijn vorige reisverslag leek het werkelijk voorbij te kruipen en nu ik alweer bijna naar Nederland kom, lijk ik tijd te kort te komen. Zoals gezegd, begon Mark met werken en moest ik wachten op de uitslag van mijn sollicitatie bij Royal Haskoning DHV. Nu ben ik niet zo goed in wachten en niet weten waar ik aan toe ben en het feit dat dat in een grote stad was waar ik bijna niemand kende en waar niet zoveel te doen is én dat Mark de hele week in Kuala Lumpur zat, maakte het er niet veel makkelijker op. Sommige dagen vermaakte ik me prima met wat boodschapjes doen, sporten, relaxen bij het zwembad, skypen met allemaal leuke mensen in Nederland of winkelen (al kun je van dat laatste ook niet echt genieten als je geen baan hebt). Gelukkig had ik af en toe wel wat afspraken, maar er waren dagen bij dat ik pas de deur uit ging om avondeten te gaan halen na een hele dag Mad Men kijken op mijn laptop. Je kunt je voorstellen dat dit niet mijn hoogtijdagen waren.

Na twee van dit soort feestelijke weken (die dus voelden als vier weken) kwam er een omslag. Ik kreeg een mailtje dat mijn baan rond was (hoera!) en dat ik na mijn bezoek aan Nederland zou kunnen beginnen. Daarnaast had ik besloten om een weekje met Mark mee te gaan naar Kuala Lumpur (KL) en kwam het werkuitje van Mark naar Thailand al snel dichterbij. Opeens realiseerde me dat ik helemaal niet zoveel tijd meer had en begon ik me zorgen te maken over wat ik nog wilde zien in de stad. Ik dus op weg naar de Monas (het nationale monument van Indonesië dat symbool staat voor de onafhankelijkheidsstrijd). Dit bleek vooral een grote toeristische trekpleister voor Indonesische toeristen, hetgeen betekende dat ik met iedereen op de foto moest en mezelf een nog grotere attractie voelde dan die hele Monas zelf (zie foto). Wel goed om deze even afgevinkt te hebben.

Na nog wat afspraken in Jakarta, was het alweer tijd om mijn koffers te pakken voor Krabi, Thailand. Daar ontmoette ik Mark die rechtstreeks uit KL was gekomen, en brachten we een aantal dagen door in een superdeluxe Sheraton resort (!!). Naast een aantal presentaties, deden we teambuilding spelletjes op het strand, gingen we kayaken, hebben we heerlijk en heel veel gegeten en was er een gezellig afscheidsfeestje, waarbij alle Aziaten veel te veel dronken. Hoogtepunt was het diner op de laatste avond waarbij alle nieuwe collega’s (lees: de helft van de kantoren Singapore, KL en Jakarta) zich moesten voorstellen. Ze moesten één voor één op het podium komen en óf iets verrassends over zichzelf vertellen, óf een dansje doen, óf een liedje zingen. Allereerst was het al hilarisch om te zien dat niemand durfde. In Nederland zouden we dat nooit laten merken en hier kroop iedereen achter elkaars rug. En daarnaast was het heel grappig dat iedereen zich het meest prettig voelde bij het zingen van een liedje (dit natuurlijk i.v.m. de populariteit van karaoke in Azië). Mark heeft ten overstaan van iedereen een stukje van het openingslied van onze bruiloft gezongen! We zijn uiteindelijk één dag langer gebleven en hebben die doorgebracht met klimmen.

De dag erna vlogen we naar KL. Mark om te werken en ik om heerlijk de toerist uit te hangen met Merel. We kennen Suerd en zijn vrouw Merel via StuD en zij wonen sinds drie maanden in KL. Merel had een tijdelijke baan en was precies deze week vrij. We hebben dus heerlijk expatvrouwtje gespeeld en van alles bezocht in de stad (van Acquarium tot Petronas torens en high tea-en tot hangen bij het zwembad en de volledig uit de grond gestampte overheidsstad Putrajaya bekijken). 's Avonds spraken we af met Suerd en Mark. Mark was helaas erg druk, maar gelukkig was vrijdag een feestdag en zo hadden we toch nog een beetje wat tijd samen.

Terug in Jakarta hebben we nog een fijn weekendje doorgebracht met basketbal (Mark) en beachvolleybal (Inoek) met onze nieuwe Internations vrienden. Internations is een soort expatnetwerk en we hebben al heel wat leuke mensen uit allemaal verschillende landen ontmoet. Verder hadden we een etentje met o.a. twee Indonesische meisjes die ik nog uit Delft ken.

Mark zit nu weer in KL en ik heb deze week flink vol gepland met allemaal leuke afspraken (bezoek aan het Nationaal Museum, lunchafspraken, bezoek aan mijn nieuwe werk, ophalen van mijn op maat gemaakte jurk voor de bruiloft van B+B (!!)) en vertrek dus bijna alweer naar NL. Mark vertrekt volgende week. Ik heb heel erg veel zin om jullie allemaal weer te zien!!

Heel veel liefs en tot snel,
Inoek (& Mark)




PS
Er moet me nog een traumatisch verhaal van het hart. Ik ben niet bang voor spinnen. En vind mezelf over het algemeen wat ongedierte betreft niet bepaald een mietje. Maar dat was voordat ik het fenomeen kakkerlak kende. De kakkerlakken zijn hier bijna 5 cm lang en heel vies en snel. En het ergste is dat ze ook niet echt bang voor je zijn. Toen we terug kwamen uit KL ontdekte ik tot mijn grote grote angst dat er één in onze keuken zat. Gelukkig was Mark er, maar die kreeg dat vieze beest niet te pakken. De volgende ochtend moest Mark vroeg de deur uit om te basketballen. Hij had heel lief alvast een boterham voor me gesmeerd en die op het aanrecht voor me klaar gezet. Dus ik loop rustig naar de keuken... En wat zit er op mijn boterham???!!! En dat was nog niet alles; hij zat me ook echt heel bijdehand aan te kijken. Ik heb gegild als een speenvarken. Vervolgens ben ik de deur uitgerend en heb van alles bedacht om te doen om maar niet naar huis te hoeven. Toen bedacht ik me dat ik een geemancipeerde vrouw was en dat die kakkerlak potverdorie niet degene was die mijn huur betaalde, dus dat ik het recht had om in mijn eigen huis te zijn. Uiteindelijk heb ik gillend en bevend en al met een pan de kakkerlak tussen de brandblusser en het aanrecht geplet, heb 'm in drie plastic zakken gewikkeld en ben keihard naar de afvalruimte gerend en heb vervolgens het hele huis ontsmet. Ik hoop dit nooit meer te maken. Maar ben bang dat ik hier toch echt wat volwassener in moet worden..

  • 28 Mei 2013 - 14:03

    Bente:

    Leuk om te lezen! En ja hoera, bijna terug in NL!!!

  • 28 Mei 2013 - 14:21

    (tante) Suus:

    Lieve Inoek & Mark!

    Fijn om weer wat van jullie te horen/lezen!
    Ach arme Inoek, je gaat vast nog terugverlangen naar je rustige tijd als huis- en expatvrouw!!!
    Ik kan me goed voorstellen dat de tijd ineens toch wel heel erg snel gaat, goed dat je toeristische 'attracties' bij jou in de buurt al gespot hebt want als zo meteen de lading logees over gaat komen moet je ze toch de juiste kant opsturen als VVV-adviseuse!
    Ben ook wel benieuwd hoe Mark het vergaat op het werk in KL.

    Geweldig dat jullie het zo gezellig hebben gehad in Thailand en super hoor Mark met je solo-zang optreden! Toch maar eens opgeven voor Idols!Jammer dat alle Aziaten te veel hadden gedronken maar dan vielen jullie tenminste niet zo op. Het zal wel meegevallen zijn anders klim je de volgende dag niet zo tegen een rotswand op (of juist wel?).

    Dapper hoor Inoek met het uitroeien van de kakkerlak! Ik ben erg trots op je! Wel een leuk verhaal!

    Super dat Inoek een op maat gemaakte jurk heeft laten maken voor de bruiloft van B&B! Ben benieuwd!

    Wens jullie beiden een hele goed vlucht naar het kille Nederland, hoewel er nu sinds 2 dagen de zon schijnt!!
    Tot snel!

    Liefs en groeten, (t) Suus xxx

    PS wat een geweldiige foto's. Miste alleen een close-up van de kakkerlak!

  • 28 Mei 2013 - 16:42

    Eem:

    Hahahah wat een held ben je toch! Ik vind het reuze goed gedaan hoor alleen zou ik die pan ook maar de deur uit doen...

    Goede vlucht straks naar NL en tot heeeeel snel! Xxx

    Ps. Zorg je voor fotos van je mooie jurk? ben zeer benieuwd! Enne, laat je voor mijn feestje volgend jaar ook weer een jurk maken ;-)

  • 28 Mei 2013 - 21:04

    Fna:

    HIhihi lieve heldin op sokken! das wel wat anders dan het redden van dafizz...
    tot snel in NL! zin in B+B feestje!.

  • 29 Mei 2013 - 12:21

    Johannes:

    Leuk verhaal!
    Je moet trouwens nooit kakkerlakken doodslaan, want dan verspreiden de eitjes en krijg je allemaal nieuwe kakkerlakken...

  • 29 Mei 2013 - 16:16

    Ries:

    Oei, ranzig die kakkerlakken.
    Die schijn je het best te kunnen mollen met de deobus en dan een vlam ervoor houden!
    Verder ben ik wel blij dat jullie weer snel in NL zijn.
    Skypen is trouwens erg leuk vind ik. Die houden we er in.
    tot gauw!

  • 29 Mei 2013 - 19:39

    Koen:

    Fantastisch verhaal van de kakkerlak.. Gefeliciteerd met je baan Inoek. Top om straks zelf ook een mooie uitdaging te hebben!

  • 30 Mei 2013 - 20:25

    Roos:

    Lieve Mark en Inoek,

    wat leuk om weer van jullie te horen. Gefeliciteerd met je baan Inoek, gelukkig dat je nu al heel wat mooie dingen gezien en gedaan hebt, want straks zal het wel behoorlijk druk zijn en denk je vast met weemoed terug aan die tijd dat je je als een expatvrouw hebt kunnen gedragen!
    Als ik de foto,s zie snap ik best dat jullie ook een toeristische attractie zijn hoor!
    Sterk verhaal van die kakkerlak! Nu maar hopen dat er maar 1 zo'n pientere jongen in de keuken woonde!
    Goede reis naar Nederland.
    Liefs van Ren'e Roos en Valery

  • 31 Mei 2013 - 22:25

    Margreet:

    Mooi verslag! Lekker meegriezelen met die die hongerige kakkerlak ;)
    Fijne tijd gewenst in Nederland.
    Straks veel succes met je nieuwe baan Inoek.

    Liefs en groetjes van Erik, Arie en Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Actief sinds 01 Mei 2013
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 44606

Voorgaande reizen:

02 April 2013 - 01 April 2015

Jakarta

Landen bezocht: