Gastblog Mia en Bart - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu Gastblog Mia en Bart - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu

Gastblog Mia en Bart

Door: Mia en Bart

16 Augustus 2014 | Indonesië, Batavia

Wederom volgt hieronder (beter goed gejat dan slecht bedacht; dankjulliewel Cecile & Joris) een gastblog. Deze keer van mijn ouders!
Helaas gaan ze ons wel vandaag verlaten.. :(

Veel leesplezier!

Onze reis naar Indonesië was al spannend, maar zoals Inoek al schreef, werd dit versterkt door de crash met het Malaysian vliegtuig. Niet leuk om in een vliegtuig te stappen een paar uur daarna! Gelukkig riep de KLM piloot om dat er een andere route dan normaal gevlogen zou worden. Wat waren we blij toen we elkaar in de armen vielen in Jakarta, een emotioneel weerzien!

Direct maakten we kennis met het verkeer. Ongelooflijk zoveel auto's en scooters dwars door elkaar. En de files niet te vergeten, de hele dag door. Iedereen noemt 2 dingen over Jakarta 1) macet (files) en 2) banjir (overstromingen). Dat laatste hebben we ook 2 keer meegemaakt. Inoek en Mark wonen in een mooi appartement op de 37e verdieping, maar voor het appartementencomplex ligt de straat in een kom, waar het water na een fikse regenbui blijft staan. De 1e keer zelfs een paar dagen, de laatste keer was het na één nacht weg. Bart en ik sliepen in het hotel er naast dat hoger ligt en wij hadden geen last. De taxi kon zonder problemen naar ons hotel rijden. Inoek, Mark en Jelle gingen daarna door het water, dat tot hun kuiten kwam, naar huis. Het regenseizoen is nog niet begonnen dus dat belooft wat!!

Het is ontzettend fijn om een land als Indonesië voor het eerst te bezoeken met zulke goede gidsen als Inoek en Mark. We hebben bewondering hoe goed zij Bahasa Indonesia spreken en zich hier aangepast hebben. Door hen hebben we fantastische weken beleefd. Inmiddels kennen zij Jakarta aardig en hebben ons een stukje geschiedenis met Nederland laten zien onder andere de wijk Menteng waar Nederlandse witte gebouwen het beeld bepalen. We brachten ook een bezoek aan het mooie gebouw van de Kunstkring. De gids Agus, die ons meenam naar Bogor en Garut kunnen we iedereen van harte aanbevelen. Voor het eerst de rijstvelden zien was indrukwekkend. Het groen is zo mooi! Slapen in een bamboehuis en daar Hagenaars ontmoeten die op nog geen 200 meter bij ons vandaan wonen! Kennismaken met de Indonesische cultuur door een bezoek aan de Wayangpoppenmaker. Zien hoe de specerijen en rijst verwerkt worden. In flinke regenbuien wandelen naar de waterval en de vulkaan, die nog actief is.

De week op Bali met Inoek en Mark was fantastisch. We sliepen buiten Ubud in een traditioneel familiehuis, dat bestond uit meerdere huizen in een mooie tuin met een eigen familietempel. In het hindoeïstische Bali is dit heel belangrijk. Meerdere keren per dag brengt de vrouw des huizes offertjes in de familietempel en op diverse plekken in de tuin. Bart en ik hadden een slaapkamer met een mooie badkamer die half buiten, half binnen was. Mooie tempels bezocht met gidsen, evenals een koffieplantage. Daar eindelijk de beroemde Luwak koffie gedronken! Of ik hem nu zo lekker vind? Nou nee. Geef mij maar Illy koffie, Marianne! Leuke fietstocht op moutainbikes en een wandeling door de rijstvelden gemaakt. Aan het eind van de wandeling klom de vader van de gids met blote voeten in de kokosboom en plukte wat kokosnoten. Zo snel als hij naar boven kon klimmen! Heerlijk gegeten op Bali, maar zelf ook deelgenomen aan een kookcursus. Thuis verder oefenen met behulp van de recepten. Mark had het naar zijn zin, omdat hij lekker buiten kon trainen voor zijn halve marathon op 7 september bij de Bromo vulkaan. Gewoon opstaan, je sportkleren aan en lopen. Niet eerst een stuk met een taxi of binnen in de fitness ruimte. Inoek steunde hem vaak door met de fiets hetzelfde tochtje te doen.

Via de mail hadden we al kennis gemaakt met Adhe uit Yogyakarta, de lerares van Inoek en Mark voor Bahasa Indonesia. Zij vond het leuk om met ons op te trekken en heeft ons veel dingen laten zien en over de Javaanse cultuur verteld. Drie hoogtepunten waren wel de Borobudur, de Prambanan en een voorstelling van het Wayangpoppen schimmenspel!

Het weekend Singapore was compleet anders. Geen verkeersdrukte, een keurige metro, een heel andere cultuur hoe keurig en strak alles geregeld is. De mensen zijn aardig, maar Indonesische mensen zijn vriendelijker en hulpvaardiger. Wat ons opviel, waren de Chinese en Indische invloeden. Er is ook een Arabische wijk waar wij bij 'Instanbul' heerlijk Turks aten. Veel aanduidingen zijn weergegeven in het Engels en in het Chinees. Leuke toevalligheid was dat Inoek hier een optreden had met haar koortje. Samen met iemand anders uit het koor spelen ze om de beurt de hoofdrol in Alice in Wonderland. Omdat wij er waren, mocht zij dit keer Alice zijn. Een hele belevenis! Ook de entourage waar het optreden was, het Raffles hotel, was al bijzonder. Het optreden was heel geslaagd en ze kregen een groot applaus. Het koor werkt hard om straks in november een mooie voorstelling neer te zetten. We hebben er volledige vertrouwen in dat dit gaat lukken. Ook in Singapore waren we blij met Inoek en Mark. Via vrienden hadden ze leuke tips gekregen wat we konden bekijken in de stad en zo hebben we een goed beeld gekregen van deze stadstaat.

Ook de laatste week hebben we van alles ondernomen in Jakarta en zijn we nog een dag naar Bogor geweest met de gids Agus. De botanische tuin daar is geweldig om te bezoeken en al heel oud uit begin 19e eeuw, nog ouder dan veel botanische tuinen in Europa. De tuin in het Westbroekpark in Den Haag zou een kopie zijn van die van Bogor? Dat blijkt niet echt zo te zijn! De tuin in Bogor kent veel hoogteverschillen en heel bijzondere exotische bomen.

Onze reis naar Indonesië zullen we niet gauw vergeten. We wilden zien hoe Inoek en Mark hier wonen en ervaren wat zij meemaken. Zij werken allebei hard en genieten van wat hier allemaal mogelijk is. Soms gepaard met ergernissen hoe de dingen gaan, maar meestal met een glimlach. Wij hebben genoten van alles en bedanken Inoek en Mark voor al hun goede zorgen en ideeën waardoor dit een onvergetelijke vakantie is geworden.

Mia

Mia schreef dit fantastische reisverslag, Ik hield een gedetailleerd dagboek bij van de reis en de belevenissen en maakte duizenden foto's. Dit alles is nog te weinig om alle indrukken vast te leggen! Het lezen van het boek ' Heren van de thee' van Hella Haasse vormde voor mij een prachtige begeleiding van deze reis om de ontstaansgeschiedenis van 'ons' voormalige Nederlands Indië te leren begrijpen. Sinds ons bezoek aan thee- en koffieplantages zullen deze drankjes anders smaken. Kennismaken, elke dag weer met de vriendelijke, aardige en mooie Indonesisiche mensen verbaast steeds weer gezien de schaduwkanten die de geschiedenis kende. En natuurlijk gaan we graag met hen op de foto! Daar kunnen wij geen genoeg van krijgen.

Door de rijstvelden lopen die ik kende van de schoolplaten in de uitgeverij van schoolboeken van mijn opa Bart Brouwer en de sfeer te proeven van familie (Opa Meijer, oom Dolf en tante Hedi, de nicht van mijn moeder Meta, die hier opgroeide) was een heel bijzondere belevenis.

Inoek en Mark, heel erg bedankt!
Bart

• 16 Augustus 2014 - 08:02

Bente:

Wat een bijzonder verhaal om zie te lezen! En wat fijn dat jullie reis zo geslaagd was!

• 22 Augustus 2014 - 20:42

Lenneke:

Wat leuk om te lezen! Er komen bij mij weer allemaal herinneringen boven aan onze reis. Gaaf hoor!

• 25 Augustus 2014 - 13:59

Marianne:

Leuk om te lezen dat jullie ook zo genoten hebben bij Mark en Inoek en van de mooie reis.