De hobby's van Mark en de avonturen van NOOX - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu De hobby's van Mark en de avonturen van NOOX - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu

De hobby's van Mark en de avonturen van NOOX

Door: Inoek (& Mark)

Blijf op de hoogte en volg

21 Juni 2015 | Indonesië, Batavia

Was mijn laatste verslag echt in maart? Jeeeeetje.
Ik zal dan direct maar het verlossende antwoord geven: hier is alles goed!

Mark is lekker bezig bij Philips. Zijn huidige project in Indonesië loopt bijna af en het is nog even spannend wat hierna gaat komen. Het lijkt er nu op dat hij een project in Korea gaat doen. Een leuke nieuwe uitdaging voor hem, maar wel jammer dat hij dan weer veel van huis zal zijn :( Naast werk is hij ook allemaal leuke dingen aan het doen: zijn bierproject, hij is met een vriend wekelijks muziek aan het spelen (Mark gitaar, Bas op de drums), hij is weer aan het trainen voor de volgende halve marathon en er komt eventueel nog een koffieproject aan. Echt leuk dat hij voor het eerst in zijn werkende leven een beetje tijd heeft voor hobby's :)

Met mij gaat het ook erg goed! Op 28 april heb ik mijn merk NOOX (designs for tiny grown-ups) gelanceerd. Vanaf die dag was NOOX namelijk te koop in Alun Alun, een mooie winkel met Indonesische spullen in Grand Indonesia; een van de mooiste malls hier in Jakarta. Een eer om daar te mogen liggen! Een dag later stond ik op een expatvrouwen bazaar om een maand later weer op een andere bazaar te staan. Inmiddels ligt NOOX in nog drie andere winkels in Jakarta (Kunstkring, PREEI) en is NOOX te koop via twee E-commerce Platforms (FurnishLab en Bobobobo). En het gaat super! De reacties zijn hartstikke positief en het verkoopt zowaar als een dolle! Ik ben dit avontuur aangegaan om te kijken of er een ondernemer in mij schuilde en dat blijkt zowaar zo te zijn! Ik vind het echt fantastisch om mee bezig te zijn en merk dat ik mezelf af en toe zelfs tegen moet houden omdat ik te veel ideeën heb en te veel tegelijk wil. Zo ben ik niet alleen mijn huidige Jakarta collectie aan het uitbreiden met nog meer ontwerpen en andere materialen, maar ben ik ook met een wenskaarten en notitieboekjes collectie bezig en intussen natuurlijk aan het verder dromen over andere steden en landen. Daarnaast ben ik hard bezig met het professionaliseren van de productie en het uitbreiden van het aantal verkooppunten. Ik ben onwijs blij met mijn persoonlijke strategie consultant Mark van Kasteel die precies goed is in die dingen waar ik weer wat minder in uitblink (zoals bijvoorbeeld gave stock management excels in elkaar draaien).

Zie ook de NOOX Facebook pagina: https://www.facebook.com/nooxdesignsfortinygrownups/info?tab=page_info en Instagram: https://instagram.com/noox_designs/

Ook ben ik erg blij met mijn netwerkje van jonge ondernemers waar ik onderdeel van uit maak. Zo trek ik veel op met een vriendin die een eigen tassenmerk heeft en belanden we samen in allemaal bizarre situaties doordat we op onze scootertjes op pad gaan om houten kratjes van de vuilnisbelt te halen (waardoor natuurlijk de hele straat uitloopt om ons te bekijken en uit te lachen) of onderhandelen we met een paar mannetjes die in de straat bomen aan het omzagen zijn om ons een paar plakjes boomstam te geven. Dit alles voor een mooie display van onze producten. Ook hebben we samen een jongen aangenomen die een paar dagen in de week voor ons klussen doet. Een andere vriend van ons runt in Jakarta zijn eigen meubelwinkel (en -fabriek) en ik heb ook een Indonesische vriendin die met haar vader een meubel / interieurbedrijf runt. Daarnaast begeleidt een vriend van ons hier start-ups. Het is daardoor dus erg fijn dat er altijd wel iemand is om mee samen te werken of mee te sparren. Zonder hen zou ik het toch een stuk moeilijker hebben!

Naast de dagelijkse bezigheden, worden we nog regelmatig verblijd met bezoek! Begin april hebben we samen met Joyce & Zeno een heerlijk relaxte week doorgebracht op Bali, in mei mochten we Runo & Irina uit Moskou ontvangen en eind mei hadden we Kiona & Arne over de vloer in Jakarta en zijn we met hen ook een lang weekend naar Karimunjawa geweest. In mei zijn we ook nog een weekend naar Bangkok geweest met Suerd & Merel uit Kuala Lumpur en hebben we Mark's clubgenoot Harry en zijn vrouw Nora gezien. We kunnen nog steeds niet geloven dat zoveel mensen ons komen opzoeken! Echt geweldig!!

Maar ook in Jakarta was er genoeg te doen. Zo heb ik weer een concert met mijn koor gehad. Deze keer veel minder uitgebreid dan Alice in Wonderland maar daarom niet minder leuk. Ook hebben twee Indonesische vrienden van ons zich verloofd en mochten we bij hun traditioneel Javaanse verlovingsceremonie zijn samen met de naaste familie: heel bijzonder om mee te maken. Verder was daar nog het Nederlandse Oranjebal, Koningsdag, een paar Indonesische bruiloften en heb ik me via een koorgenootje die een of andere make-up opleiding doet laten strikken om haar 'oefenhoofd' te zijn voor een van haar examens. Tussendoor ben ik ook nog even een week ziek geweest wat weer een hele andere ervaring is als je je eigen bedrijf hebt: in plaats van je stiekem liggen te verkneukelen dat je helemaal niets hoeft, is het heel erg balen dat alles stil ligt. Maar goed, daar word je alleen maar flexibel van, toch?

Sinds een paar dagen is het gros van de Indonesische bevolking weer aan het vasten ivm Ramadhan. Het blijft raar hoe anders de stad dan opeens is: drankwinkels zijn een maand gesloten, een kroeg bij ons in de buurt die Beer Brother heet, heeft het woord 'Beer' weer afgeplakt op de gevel, voor de ramen van restaurants hangen gordijnen, of zijn gevels zelfs helemaal afgeplakt en vanaf het moment dat het donker is, is er zowaar geen file omdat iedereen dan met zijn familie thuis aan de maaltijd zit. Ik denk dat velen van jullie weten dat ik niet bepaald op mijn paasbest ben zonder eten, dus ik heb erg veel respect voor de mensen hier!


Hoop dat met jullie ook alles goed is! Vergeet niet: Skypen kan altijd en sinds je met Whatsapp ook kunt bellen, is Indonesië helemaal dichterbij dan je denkt!

Liefs!
Inoek & Mark


  • 21 Juni 2015 - 22:15

    Bart Brouwer:

    Weer een leuk verslag! Vanavond bij de moeder van Kiona de door hen uit Jakarta meegebrachte NOOX playmat set opgehaald en binnen een half uur de eerste bestelling binnengehaald bij Depot Podjok!
    Je vader

  • 22 Juni 2015 - 19:15

    Koen:

    Wat gaaf om te lezen! Tof dat de ondernemer in jou bijna niet meer te stoppen is en het lekker loopt met Noox!

  • 23 Juni 2015 - 12:34

    Suus:

    Geweldig zeg waar jullie allemaal mee (te) bezig zijn!
    Super Inoek dat je in de Alun Alun mag liggen!! En Mark met z'n eigen biermerk HARK!!
    Fijn dat het allemaal zo goed loopt en dat jullie ook nog tijd hebben voor leuke uitstapjes met jullie vrienden! Geniet er maar van!! Vooral zo doorgaan!

    Liefs t Suus xxx

  • 30 Juni 2015 - 17:21

    Marianne Van Kasteel:

    Lieve Inoek,

    Wat een mooi verslag weer. Altijd leuk te lezen waar jullie mee bezig zijn. Zo lezen we vaak net weer iets anders of meer dan we via Skype of app gehoord hebben.

    Hier vanaf vandaag ook Indonesische temperaturen :-).

    Liefs, MM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Actief sinds 01 Mei 2013
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 44596

Voorgaande reizen:

02 April 2013 - 01 April 2015

Jakarta

Landen bezocht: