Bijna weer Kerst in Nederland! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu Bijna weer Kerst in Nederland! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu

Bijna weer Kerst in Nederland!

Door: Inoek (& Mark)

Blijf op de hoogte en volg

21 November 2015 | Indonesië, Batavia

Het lijkt wel alsof ik elke keer als ik naar Nederland kom weer behoefte heb om een blog te schrijven. Bij deze dus :) Mark en ik zijn vanaf 22 december t/m 8 januari in NL: we hebben zin jullie allemaal weer te zien!


Sinds de laatste keer dat ik een blog schreef is er veel gebeurd: zo zijn Mark en ik met Lebaran (Suikerfeest) heerlijk op vakantie geweest in Vietnam in juli (dit lijkt overigens alweer lichtjaren geleden). Direct na deze vakantie begon Mark met een project voor Philips in Seoul (Zuid Korea). Hij moest daarvoor van elke 3 weken er 2 in Seoul werken. Gelukkig kwam hij wel elk weekend thuis. Aangezien Seoul op 7 uur (!!) vliegen van Jakarta ligt, kun je je voorstellen dat dat best heftig was. Mark vertrok elke week op zondagavond al en kwam dan vrijdagavond laat pas weer thuis. Erg ongezellig :( Daar kwam nog eens bij dat hij de weken die hij in Jakarta was ook nog eens vaak 'even' voor een teammeeting naar Kuala Lumpur moest vliegen. Momenteel doet Mark losse klussen in Indonesië en het lijkt erop (fingers crossed!) dat het nog wel even duurt voor hij weer naar het buitenland moet.

Een voordeel van Mark's verblijf in Korea was natuurlijk dat het mij een mooie reden gaf om Seoul ook eens te bezoeken (dat kon natuurlijk voornamelijk omdat ik zo'n onwijs toffe baas heb ;) Wat een bizar andere cultuur dan de Indonesische! Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten te vinden. Zo is Seoul heel erg high tech, zijn de mensen veel meer op zichzelf, is 70% (!!) van de bevolking hoogopgeleid waardoor er gigantisch veel concurrentie is (en dus stress), de stad is schoon, modern en er is veel aandacht voor cultuur en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heel gaaf om te zien!

Ook hebben we enorm veel bezoek gehad: Joost & Faye (die Mark bijna niet had gezien ivm zijn Korea project), Remi & Shirley (vanuit Singapore al voor de tweede keer naar Jakarta), Sander & Noortje (met wie we een geweldige roadtrip op scooters hebben gemaakt door Midden/Noord Bali), Suerd & Merel (uit KL met wie we een Indonesische bruiloft hebben mee gemaakt van goede vrienden van ons, Alsya & Karina), Milan & Anne (die speciaal naar Jakarta vlogen om een nachtje bij ons te logeren) en Lenneke & Maarten (die voor de tweede keer helemaal naar Indonesië zijn gereisd om ons te zien). Wat een feest jongens! We voelen ons ontzettend vereerd met al dit bezoek!!

Tussendoor heeft Mark ook weer 'even' de halve marathon op de Bromo gelopen samen met vrienden van ons uit Jakarta (ik was mee als supporter). En in september heb ik tussendoor een bliksembezoek aan NL gebracht om de bruiloft van Pluk en Tol bij te wonen en de verjaardag van mijn lieve nichtje Nienke en neefje Tiemo. Gezellig was dat ik daarna met San & Noortje mee terug kon vliegen naar Jakarta :)

Jullie hebben vast ook op het nieuws meegekregen dat er in KL en Singapore een enorme 'haze' hing als gevolg van de bosbranden op o.a. Sumatera. Verschrikkelijk om te zien hoe daar enorme stukken jungle verwoest worden ten behoeve van palmolieplantages! We mogen bijna van geluk spreken dat ze er in KL/SIN zo'n last van hebben, omdat men anders echt totaal ongemerkt z'n gang zou kunnen gaan. Ondanks dat het veel in het nieuws is geweest, is het toch altijd weer de vraag of de Indonesische overheid er iets aan gaat doen.. Gelukkig is het regenseizoen inmiddels begonnen wat in ieder geval de overlast al een stuk minder maakt..

Door het regenseizoen wordt vervoer binnen Jakarta weer een nog grotere issue dan het al is: ik ben laatst weer een klassieke 4 uur bezig geweest met thuis komen van vrienden van ons die eigenlijk op een uurtje van ons huis wonen. Zucht. Gelukkig zijn er wel meerdere start-ups die hun slaatje slaan uit deze situatie. Zo is de afgelopen maanden het bedrijf Gojek gigantisch gegroeid. Gojek biedt ojeks (scooter taxi's) aan via een app. Dit bestond al in Jakarta (zit ook in de NOOX collectie natuurlijk :) maar je moest hiervoor altijd op de hoek van de straat onderhandelen en hopen dat je ojek een goede/schone helm/scooter had. Vaak werd je ook afgezet. Nu weet je precies wat je gaat betalen van tevoren, heeft je chauffeur altijd een goede helm, haarmasker en mondmasker (is hier echt nodig in Jakarta), kun je hem via de app volgen en contact met hem opnemen en dit alles kost ongeveer 1-2 EUR per ritje! Alle Gojekchauffeurs dragen groene jasjes en helms en momenteel ziet de stad dus ook groen van Gojekschauffeurs. Gojek breidt haar assortiment diensten met rasse schreden uit: je kunt ze pakjes laten bezorgen, ze kunnen eten voor je halen, ze kunnen voor je naar de winkel om dingen te kopen, je kunt een masseur achterop een scootertje naar je huis laten komen, een vrouwtje die je haar/make-up kan doen en ga zo maar door. Jullie begrijpen dat ie sinds kort ook in de NOOX collectie zit ;)

Over NOOX gesproken: Inmiddels ligt NOOX in 15 winkels in Jakarta, heb ik o.a. in augustus een bazaar gedaan van 4 dagen (!), heb ik de collectie inmiddels uitgebreid met (post- en wens-) kaarten, notitieboekjes en een kwartetspel en ben ik begonnen met het tekenen aan een Kuala Lumpur en Bali collectie. Verder ben ik naar een professionelere supplier geswitcht die grotere oplages aankan en ook betere kwaliteit produceert. En ondertussen blijven de sales groeien. Kortom, het gaat hartstikke goed! Ik ben ook (weer) op zoek naar iemand die ik aan kan nemen en na lang zoeken heb ik deze week iemand een contract aangeboden. Hopelijk hoor ik daar begin volgende week meer over en kunnen we samen aan de slag.

We zien jullie snel in Nederland!
Liefs, Inoek (& Mark)



  • 21 November 2015 - 10:03

    Bart Brouwer:

    Vanochtend vroeg trof ik het nieuwe verslag aan en natuurlijk heb ik het direct gelezen. Fijn om zo mee te kunnen leven! We zien uit naar jullie bezoek!

  • 23 November 2015 - 13:11

    Marianne Van Kasteel:

    Hoi Inoek,

    Leuk verhaal weer. Never a dull moment in Jakarta ;-). Leuk dat er weer zoveel bezoek geweest. is.

    Liefs,

    MM

  • 25 November 2015 - 13:57

    Cecile:

    Leuk om weer over jullie avonturen te lezen Inoek! Het herinnert me er ook aan om zelf weer eens een blog te schrijven ;-). X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Actief sinds 01 Mei 2013
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 44600

Voorgaande reizen:

02 April 2013 - 01 April 2015

Jakarta

Landen bezocht: