Bezoek! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inoek-Mark - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Door: Inoek & Mark

02 Maart 2014 | Indonesië, Batavia

En voor je het doorhebt zijn we alweer 2 maanden in Indonesie in 2014. Net terug gekomen uit Nederland voelde het even alsof we aan het begin stonden van een heel heel lang jaar. Nu hebben we alweer 1/6 erop zitten. En komen Lenneke en Maarten al over drie weken en Cees en Marianne al over vier weken!! Hoera! Ook krijgen we volgend weekend nog bezoek van oud collega's van Mark Remi en Shirley, die momenteel in Singapore wonen. Het weekend daarop mogen we Coen en Sarah uit Duitsland ontvangen. En afgelopen week heeft Marlies een nachtje bij ons gelogeerd, voordat ze na een maand vakantie in Indonesie weer terug vloog naar Nederland. Echt heel leuk dus allemaal. Groot nieuws is verder dat ik in mei een weekje naar Nederland kom voor werk. Daardoor kan ik de bruiloft van Emilie en Jan Willem mee vieren! Helaas zal ik verder niet heel veel tijd hebben om mensen te zien, maar mijn ouders zijn in ieder geval al helemaal in hun nopjes :)

Hier in Jakarta nadert het regenseizoen gelukkig zijn einde. Af en toe hebben we nog steeds dagen dat het alleen maar grijs en bewolkt is, maar het is niet meer zo dat alle huizen van mijn collega's onder water staan.

Mark en ik zijn inmiddels aan het rondkijken voor een ander huis. We vinden ons huidige appartement en de wijk waar we wonen superfijn, maar het nadeel is dat het toch wel heel ver van mijn kantoor is. 's Ochtends is het te overzien: ik zit gemiddeld zo'n 30-45 minuten in de taxi. 's Avonds kan datzelfde ritje 1,5 uur duren (en als ik pech heb 2 uur). Voor Jakartaanse begrippen heb ik het dan nog goed getroffen maar ik merk dat het me af en toe wel een beetje te veel energie kost, al dat reizen. Aan de andere kant heb ik nog nooit in mijn leven zo veel gelezen (wat ook wel weer heel ontspannen is) en is mijn ereader mijn meest dierbare bezit geworden. De vorige keer hebben we een huis gezocht door een makelaar in de arm te nemen die alles voor ons regelde. Nu hebben we besloten het zelf te proberen en heb ik de grootste lol door in het Indonesisch bezichtigingen te doen en te onderhandelen over prijs. Als je kunt onderhandelen over een scooter, kan dat ook over een huis, toch?

Afgelopen weekend zijn Mark en ik Jakarta ontvlucht en 'even' een weekendje naar Bali gevlogen. Het blijft bizar dat dat zo makkelijk kan. Op woensdag boekten we binnen 15 minuten een vlucht + hotel, om op vrijdagochtend in het vliegtuig te stappen. Heel fijn!! Toen we vier jaar geleden in Bali op vakantie waren, renden we van hot naar her om alles te zien. Afgelopen weekend dedeb we eigenlijk gewoon helemaal niets. Beetje lezen, beetje eten, beetje drinken en - nou ja, vooruit - ons huiswerk maken. Het weekend eindigde wel een beetje met een domper doordat Mark op zaterdagavond een voedselvergiftiging op liep waar hij nu nog steeds van aan het bijkomen is.. :(

Wat me blijft verbazen in Indonesie is het aantal banen dat hier bestaat. Arbeid kost niets dus mensen zijn gewend overal een mannetje voor in te huren. Wat ik ook opvallend vind is dat hier nauwelijks bedelaars zijn. Mensen vinden altijd wel een manier om geld te verdienen en gaan dus niet bij de pakken neer zitten. Zo staan er op kruispunten altijd mannetjes ongevraagd het verkeer te regelen, kun je als het regent een mannetje inhuren om met een parapluutje met je mee te lopen, zo zijn er mannetjes die het reilen en zeilen van een parkeerterreintje regelen en zo hebben wij op kantoor de eerder genoemde 'office boys' (6 man sterk) die koffie inschenken, bij wie je eten kunt bestellen, die spullen verhuizen, kopieren, boekjes inbinden etcetera. Waar je ook bent, er is altijd een enorm blik aan personeel aanwezig. Bij onze receptie beneden in het appartement (mannetjes die de hele dag alleen maar de deur open doen), in winkels en ga zo maar door. Gevolg hiervan is dat er altijd wel iemand is die in hierarchie onder je staat. Er heerst hier dus een extreme delegeercultuur. En je begrijpt dat er tijdens al dat delegeren heel wat informatie verloren gaat, waardoor het resultaat niet altijd (lees: heel vaak) niet bepaald het antwoord op de oorspronkelijke vraag is..

Een leuk fenomeen en een waar gemis in Nederland is het beroep 'Agent' (Engels woord). Indonesie is extreem bureaucratisch. Bijvoorbeeld iets al een visum of rijbewijs regelen is dus een enorm gedoe (lees: laaaaaaang wachten en van het kastje naar de muur gestuurd worden). Een agent kent alle bureaucratische regeltjes uit zijn hoofd, kent alle mensen op het desbetreffende kantoor en kan tegen betaling worden ingehuurd om het hele proces voor je te doorlopen. Voor mijn KITAS (visum) heb ik dus zelf niet bijster veel hoeven doen behalve op bepaalde momenten bepaalde documenten aan bepaalde mannetjes te geven en op een bepaald tijdstip even later alle documenten weer in ontvangst te nemen. Geregeld! Op ons kantoor is er ook een chauffeur van een van de 'bule' die gespecialiseerd is in het aanvragen van rijbewijzen. Is volgens mij een zeer lucratieve side business..

Dan nog een laatste grappig verhaal: mijn koordocente had ons koortje opgegeven voor 'Indonesia Got Talent'. Op basis van videomateriaal zijn we door de eerste ronde gekomen en geselecteerd voor de tweede ronde: auditie op de tv. Helaas hebben we op het laatste moment niet genoeg enthousiaste mensen bij elkaar kunnen krijgen, maar stel je voor dat ik op tv was gekomen in 'Indonesia Got Talent'! Hahaha! Wie weet de volgende keer..

Hopelijk gaat alles ook goed met jullie in Nederland! Tot horens!

Liefs,
Inoek (& Mark)

• 02 Maart 2014 - 11:13

Ruud:

Leuk om weer een paar verhalen te lezen. En dat jullie "even" naar Bali te gaan om te relaxen, snappen Frouk en ik natuurlijk helemaal:-) Ik heb die potato head beach club even opgezocht: wat een vet gebouw zeg! Heel origineel!

Gr. Ruud (en Froukje)

• 02 Maart 2014 - 12:12

Suus:

Lieve Inoek en Mark,

Never a dull moment overthere!!
    Misschien een idee om een B&B te gaan beginnen???
    Jammer dat Inoek niet door is met "Indonesia got talent"; was je misschien nog op wereldtournee gegaan!!
    Bedankt weer voor julie verslag en MB van harte beterschap!

Liefs t Suus xxx

• 02 Maart 2014 - 18:42

Bart Brouwer:

Hoi Inoek en Mark,

Las vanmorgen je bericht en reageer maar direct even (hint).
    Toch wel heel leuk om zo en via Skype, maar vooral met verhalen contact te houden.
    Wij moeten wel vrij veel zelf doen (hebben er helaas geen 'mannetje'voor!

De vorige verslagen waren trouwens ook heel boeiend!

Pak Bart en ibu Mia

• 02 Maart 2014 - 19:13

Emilie:

Haha dat zou echt geweldig zijn, Poek op tv met al die kleine indonesiers er naast. Jammer dat het niet door gaat. Ik ziet het in ieder geval al helemaal voor me :-)

Xx eem

• 03 Maart 2014 - 10:50

Marianne Van Kasteel:

Lieve Mark en Inoek,

Haha, jammer Inoek, dat je niet door bent naar de volgende ronde. Volgende keer beter. Toch weer wat nieuws gehoord, ondanks onze uitgebreide skype-sessie van dit weekend.

Sampai bertemu lagi,

MM

• 05 Maart 2014 - 13:16

Sarah:

Hoi Mark en Inoek,

Ohh wat heerlijk, even een weekendje Bali hahaha. Nou, als ik mijn PhD af weet te sluiten komen wij ook jullie kant op hoor! Nog meer bezoek :D

Leuk verhaal weer :) :) Suuuuuper jammer dat jullie niet mee konden doen aan de tv audities, dat zou wat geweest zijn! Inoek in Indonesia got talent, whaha, had ik echt graag willen zien!

kusjes & beterschap aan Mark

• 05 Maart 2014 - 13:19

T Margreet:

Fijn om weer iets van jullie te horen.
    Foto's van Robert gezien van Bali. Echt een mooie vakantieplek.
    Fijne tijd met jullie bezoekers!

Liefs van ons allen

• 13 Maart 2014 - 20:11

Roos:

Lieve Mark en Inoek,
    Leuk dat jullie ons deelgenoot maken van jullie belevenissen!Hoop dat Mark weer opgeknapt is, en superjammer dat Inoek niet door is met " got talent"
    Leuk dat jullie zoveel bezoek hebben, geniet er lekker van.
    Liefs van ons allemaal